Schrijver

Freek schrijft essays en verslagen voor festivals (bv. What You See Festival) en creatieve instellingen (bv. European Dancehouse Network) over uiteenlopende thema’s. Zijn interesses omvatten onder andere de toeschouwer en hen ervaring, intersectioneel feminisme, de queer community met al haar noemers en natuurlijk de podiumkunsten. Hij schrijft ook eigen werk, en hij schrijft mee aan fondsenaanvragen en promotiemateriaal.

Hieronder staat een selectie van zijn schrijfwerken.

Reimagining life

De vierde editie van Welcome to our Guesthouse van Productiehuis Theater Rotterdam vond plaats in oktober 2020, in uitzonderlijke omstandigheden. Het land is eens (intelligent) op slot gegaan, en nog eens gedeeltelijk op slot gegaan. Ook internationaal gingen deuren dicht die eerder open stonden. De makers van deze editie van Welcome to our Guesthouse hebben desondanks prachtige werken gemaakt. Freek werd uitgenodigd om de werken te ervaren en om er vervolgens (in het engels) een reflectie over te schrijven.

Lees het hele artikel hier.

Online Atelier

Voor European Dancehouse Network en Dansmakers Amsterdam schreef Freek (in het engels) een verslag over hun online evenement betreffende makerschap in digitale tijden. Hoe presenteer je werk online, en hoe communiceer je over je werk online? Hoe zet je platforms in zodat ze voor je werken? Valt er nog wat aan te verdienen?

Gedurende de twee dagen die het evenement besloeg kwamen makers en specialisten samen om informatie en middelen te delen en te spreken over de discipline dansfilm, online ondernemerschap en digitaal archief. Het evenement zou live hebben plaatsgevonden, maar werd gezien de omstandigheden een online symposium over wat er nog wél kon.

Lees het hele artikel hier.

De kunst van het luisteren

In de maand november van 2019 vond de tweede editie plaats van What You See Festival in Utrecht, een kunstenfestival met een nadruk op theater en dans dat zich richt op gender en identiteit. Op één dag konden we een symposium bijwonen met inspirerende sprekers en even inspirerende gesprekken om vervolgens naar een dansvoorstelling te kijken die alle conventies op scherp zet. Het festival toont veel verhalen van mensen die zich net even buiten het comfortabele hokje bevinden dat bestaat voor witte, heteroseksuele cis-mannen, maar maakt ook af en toe juist die witte, heteroseksuele cis-man tot onderwerp. Freek schreef een essay ter reflectie.

Lees het hele artikel hier.

Correspondences

Als je synestheet bent, kun je fruit horen, letters proeven, muziek zien. Deze neurologische variatie in de hersenen van mensen wordt al sinds millennia met interesse gevolgd, maar pas sinds de 19e eeuw wordt het echt ingezet in de kunsten, voor het eerst door dichter Charles Baudelaire in het gedicht Correspondances (1857). Maar hoe kwam het in het theater terecht? Het theater is immers dé plek waar alle zintuigen tegelijk en afwisselend worden aangesproken, misschien nog wel meer dan film. In de master-thesis Correspondences: researching synesthesia as dramaturgy onderzocht ik hoe synesthesie van beeldspraak en gekte vroeger evolueerde naar neurologie en esthetische strategie vandaag, en hoe het in theater en dramaturgie al wordt ingezet en kan worden ingezet.

Het eenogige hert

De voorstelling Het eenogige hert (2012, geschreven en geregisseerd door Freek) vertelt het verhaal van een jonge man die zichzelf verliest in een depressie, en niet weet wie hij kan vertrouwen met zijn pijn. Het stuk is gebaseerd op en geïnspireerd door de gelijknamige fabel van Aesopus, de Oudgriekse dichter. In de fabel zien we een hert, blind aan één oog, op zoek naar eten aan de waterkant. Het blijft alert voor wolven en jagers die zich achter de bomen kunnen verschuilen, maar het keert zijn blinde oog naar het water. Een jager vaart op dat moment in zijn boot langs, en schiet het hert neer met zijn pijl en boog.

Lees meer


Wil je met Freek samenwerken?
Neem contact op.

%d bloggers liken dit: